17 Disember 2014

 Rabu, Disember 17, 2014      


Perbendaharaan kata gagal paham saat ini menjadi trending topik di dalam sebuah istilah. Gagal faham sendiri mengandung pengertian bebas di mana jika seseorang mengalami kurang faham atau kurang memahami sebuah topik berita, ceramah atau maklumat yang di dapat.


Tetapi jika kita mahu kaji dan tinjau lebih dalam lagi pengertian gagal faham tidak hanya terbatas di dalam penerimaan tentang maklumat. Tetapi boleh lebih maju lagi terhadap tentang sisi kehidupan manusia.


Salah satunya seringkali kita gagal faham di dalam hal rezeki yang sudah Allah berikan untuk kita. Dengan alasan bahawa kos hidup yang mahal sehingga rezeki yang ada menjadi tidak cukup. Sementara Allah berfirman:

"Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya ..." (QS. At-Thalaq: 3)

Allah sendiri yang berkata akan mencukupkan apa yang menjadi keperluan hidup manusia. Lantas mengapa rezeki yang ada tidak pernah cukup?

Sebenarnya bukan kos hidup yang mahal, tetapi gaya hidup-lah yang mahal. Sudah banyak orang yang menjadi korban kerana gaya hidup. Dimana untuk memenuhi gaya hidup sampai harus berhutang, gaya hidup konsumtif dan gaya hidup hedonisme adalah yang seringkali menjadi sumber petaka aspek pengurusan kewangan.

Saya mempunyai teman, pernah tercetus dari teman saya tersebut jika dia lulus dari fit and proper test kenaikan jabatan secara pengurusan kewangannya akan mencukupi. Tetapi faktanya begitu dia mendapatkan jabatan tersebut hingga sekarang ini rakan saya setiap bulan tidak pernah ada wang kerana gajinya habis untuk membayar kad kredit. Itu pun setiap bulan masih selalu meninggalkan tunggakan kad kredit, dan hal itu terjadi berulang setiap bulan hingga sekarang. Perubahan dalam kenaikan jabatan menjadikan gaya hidup rakan saya pun ikut berubah. Boleh jadi pada masa bersara nanti teman saya tersebut wang pemutusan bersara dari syarikat juga akan habis untuk menutup semua tunggakan kad kredit. Pilihan hidup yang tidak patut di contoh dan di tiru. Ingat undang-undang fizik dalam kehidupan iaitu semakin banyak gaya semakin banyak tekanan. Jadi sebaiknya jangan banyak gaya dan tingkah.

Selain gaya hidup yang sudah banyak menelan korban ada lagi satu penyakit sosial di dalam masyarakat, iaitu sifat gengsi gede-gedean. Sifat gengsi adalah sifat tidak mahu kalah dengan orang lain yang berkenaan dengan gaya hidup moden seperti sekarang ini.

Dua penyakit sosial iaitu gaya hidup dan sifat gengsi gede gedean ini tidak hanya memakan korban dalam bentuk pengurusan kewangan semata. Tetapi lebih jauh lagi kesannya sangat besar-besaran terhadap kesihatan psikologi, psikologi dan mental terganggu, kesihatan badan juga terganggu dan berakhir di rumah sakit jiwa atau pada kematian. Banyak pesakit rumah sakit jiwa terganggu mental bukan kerana tekanan kos hidup tetapi kerana tekanan gaya hidup dan gengsi gede-gedean.

Allah sendiri menyukai umat muslim yang berjaya, berhasil, kaya raya, dan mampu menguruskan kewangan. Kerana dengan hidup berjaya, berhasil, kaya raya, mampu menguruskan kewangan akan dapat menambah nilai amal ibadah yang lain seperti naik haji, zakat, infaq dan sedekah. Tetapi untuk mencapai itu semua harus dilalui prosesnya. Jangan melalui jalan pintas atau menggunakan cara segera yang pada akhirnya akan menimbulkan masalah di belakang hari. Jangan sampai kita mewariskan masalah pada anak cucu kita.

Mari dari sekarang terlebih dahulu bermula dari diri sendiri membudayakan gaya hidup cermat. Boleh mengikuti gaya hidup moden tetapi tidak lepas dari pola hidup cermat dan bersahaja, jangan mengikuti gaya hidup mewah bila tidak mampu. Ada cukup wang beli kalau tidak ada cukup wang jangan memaksa beli. Membelilah apa yang diperlukan dan bermanfaat, bukan membeli berdasarkan apa yang diinginkan.

Ingat, supaya tidak gagal faham lagi tentang kehidupan bahawa yang namanya pelaburan masa depan tidak hanya wujud materi seperti hartanah, perhiasaan, emas, saham dan lain-lain. Tetapi kematangan dalam bersikap serta arif dan bijaksana dalam perbuatan juga merupakan sebahagian daripada pelaburan masa depan. Kerana sikap dan perbuatan tersebut akan menentukan ketepatan keputusan untuk masa di masa yang akan datang. Apa yang anda miliki, apa yang anda peroleh dan apa yang anda alami sekarang ini adalah hasil dari fikiran dan perbuatan di masa lalu.

Semoga artikel gagal faham ini bermanfaat untuk kita semua ...

Sumber: Rahsia Riyadhoh Ayat Kursi


Dualmine.com Multiple your Bitcoin & Ethereum

Bisnes Rm10 Untung je Beb

Dikuasakan oleh Blogger.

Translate